Blog Layout

DCF methode: Wat is het en wat kan ik ermee?

René de Jong • 26 september 2022
dcf methode

‘Waarde’ is een ruim begrip. Het berekenen hiervan kan dus lastig zijn. Als het gaat om een bedrijf verkopen is het alleen toch echt wel belangrijk dat de berekende waarde correct is. Er zijn verschillende manieren om de bedrijfswaarde te berekenen voor een mogelijke verkoop. De DCF-methode is hier één van. Gezien deze methode vrij ingewikkeld is vraagt het wel om enige kennis en ervaring. Nu begrijpen we dat jij misschien wel voor de eerste keer in het zakelijke verkooptraject stapt en dat deze termen vrij nieuw voor je kunnen zijn. We helpen je dan ook graag op weg met de belangrijkste informatie omtrent de DCF-methode.


Wat is de DCF methode?

DCF staat voor Discounted Cash Flow; een manier om de ondernemingswaarde te berekenen.


"Het mooie van deze DCF-methode is dat er in het bijzonder rekening gehouden wordt met de toekomst."


Er wordt namelijk gekeken naar de potentiële omzet van een onderneming in de komende jaren, door de inkomende kasstromen naast de uitgaande geldstromen te leggen. Hierdoor is het een erg geliefde methode voor mogelijke kopers om de bedrijfswaarde te berekenen. Samen met EBITDA-multiples per sector wordt de DCF in de praktijk dan ook het vaakst toegepast om tot een reële bedrijfswaarde te komen die voor zowel de kopende als de verkopende partij betrouwbaar is.


Wat is een DCF waardering?

Bij een DCF waardering gaat een specialist zoals een bedrijfsovername specialist of register valuator aan de slag met het bepalen van de waarde van jouw bedrijf. Vaak denken ondernemers dit zelf te kunnen, maar zelfs met een DCF Excel blijft het een specialistische klus. Naast de multiple range zal een specialist namelijk een bedrijfswaardering uitvoeren volgens de Base & Management DCF methode. Ook zal hij Growth and Multiple varianten maken. Het zijn termen waar we je liever niet mee vermoeien, maar die wel de complexiteit illustreren. Om je toch wat meer inzicht te geven vertellen we liever hoe de DCF is opgebouwd en hoe je de bedrijfswaarde tot stand komt. 


Bedrijfswaarde berekenen met DCF

Om de bedrijfswaarde te berekenen met behulp van de DCF wordt er vaak naar een aantal onderdelen gekeken. Als eerste wordt er een blik geworpen op het verleden, ondanks dat de Discounted Cash Flow natuurlijk voornamelijk op de toekomst is gebaseerd. Want als je de waarde van een bedrijf wilt weten is het wel belangrijk dat je weet welke waardevolle deals met klanten er al gesloten zijn en wat de exclusieve selling points van de onderneming zijn. Vervolgens zullen de toekomstige geldstromen bepaald moeten worden. Wat is het businessplan van de onderneming? Welke ontwikkelingen spelen er in de markt de komende jaren? En moeten er op korte termijn investeringen worden gedaan? Dit heeft allemaal invloed op de geldstromen in de toekomst en dus op de bedrijfsovername. Deze uitkomsten worden omgezet in de netto contante waarde, oftewel de WACC (Weighted Average Cost of Capital). Is deze ook helder, dan kan de bedrijfswaarde worden berekend.


Belangrijke toevoeging is dat bij MKB-bedrijven ook een set Small Firm Premium (SFP) factoren worden meegenomen in de waardebepaling. Het gaat hierbij om extra factoren die voor een risico zorgen en daarom een lagere waardering rechtvaardigen. Denk aan de afhankelijkheid van een kleine groep klanten of leveranciers, de afhankelijkheid van de ondernemer of sleutelpersoneel of een mager track record. Zie hieronder een voorbeeld van SFP factoren:

small firm premium factoren

Het mag duidelijk zijn dat een potentiële koper op allerlei manieren factoren kan aandragen die leiden tot een verlaging van de bedrijfswaardering. Wil je dit voorkomen? Denk dan vroegtijdig na over je exit strategie en download ons e-book met 25 tips om je bedrijf slim te verkopen.


DCF-methode berekening voorbeeld

Nu hoor ik je denken: “Goed verhaal, maar hoe kom ik dan tot die betrouwbare bedrijfswaarde?” Een terechte vraag waar we graag een beter beeld bij schetsen voor je. We geven hieronder dan ook een voorbeeld om de DCF-methode en de hierboven genoemde WACC toe te passen. Zorg er wel altijd voor dat je alle benodigde informatie klaar hebt liggen.


Stel:

-         Jouw bedrijf heeft een toekomstige vrije cashflow die is vastgesteld op een jaarlijks bedrag van €200.000.

-         Als we kijken naar het eigen vermogen, dan is het gewenste rendement 12%.

-         Er is natuurlijk ook vreemd vermogen. De rente hierover bedraagt 5%.

-         Er is net zoveel eigen als vreemd vermogen aanwezig; de verhouding is 50% - 50%.

-         We moeten rekening houden met een belastingtarief van 25%.


De WACC zal dan worden: (50% x 12%) + (50% x 5% x (1-/-25%) ) = 8%.


De bedrijfswaarde zal dan zijn: €200.000 / 0,08 = €2.500.000.


Je kunt eventueel dus ook nog de eerdergenoemde SFP factoren meenemen in de WACC.


Weighted average cost of capital (WACC)

Hoe kan ik de Discounted Cash Flow berekenen?

De formule die voor de Discounted Cash Flow wordt vaak als erg ingewikkeld gezien. Voel je dus vooral vrij om je vragen te stellen. De vuistregel voor de DCF is als volgt:

 

Free Cash Flow (FCF) x (1+g)/(r-g) = Discounted Cash Flow


Hierbij staat de G voor groei en de R voor de disconteringsfactor op basis van de berekende WACC. Als kanttekening is het goed om in een DCF-waardering overigens ook met bandbreedtes te werken. Vaak wordt door ondernemers de fout gemaakt om bij de verkoop van hun bedrijf te rooskleurig naar de waardering te kijken. Speel daarom met de percentages en doe een sensitiviteitsanalyse waarbij je speelt met verschillende WACC percentages. Zo kom je tot een pessimistische, realistische en opportunistische weergave van jouw bedrijfswaardering.



Hieronder een voorbeeld van een waardering op basis van de DCF methode: 

DCF methode berekening

Welke factoren hebben nog meer invloed op het DCF model?

Afhankelijk van de branche zijn er best nog wel wat factoren die impact kunnen hebben op de uitkomst van de DCF waardering. Hieronder wat voorbeelden:

  • Ga je jouw SaaS bedrijf verkopen dan zijn er best veel metrics die een rol spelen in de waardebepaling. De Year on Year (YoY) growth en inzicht in de repeterende omzet komen natuurlijk al terug in de cashflow overzichten. Lage Customer Acquisitions Costs, een hoge Average Revenue Per User en de Rule of 40 zijn voorbeelden die ook een rol spelen. 
  • Bij het verkopen van een IT consultancy bedrijf zijn weer andere metrics belangrijk. Productiviteit, langdurige contracten, SLA's, licentie inkomsten en een lage afhankelijkheid van klanten spelen hierbij een belangrijke rol. Deze componenten geven vooral comfort dat na een overname de continuïteit van de omzet (en winst) niet vermindert. 
  • Ook andere bedrijven in de zakelijke dienstverlening doen er goed aan om stil te staan bij productiviteit en marges. Bij de verkoop van een marketingbureau zal een koper daar bijvoorbeeld uitgebreid bij stil staan.
  • In sommige sectoren zijn nog wat andere factoren van invloed op de DCF waardering. Neem de verkoop van een tandartspraktijk. Hier spelen agendavulling, stoelbezetting, een gesaneerd patiëntenbestand en een gemoderniseerde praktijk weer een grote rol. 


Het mag duidelijk zijn: het is slim om te kijken wat elementen zijn die in jouw branche specifiek zijn. Etaleer deze tijdens het uitvoeren van een DCF waardering. 


Wat zijn de voordelen van de DCF methode?

De DCF-methode wordt niet zonder reden zo graag gebruikt bij een bedrijfsovername. Het brengt namelijk vele voordelen met zich mee. We hebben al uitgelegd dat er veelal naar het toekomstperspectief wordt gekeken, wat het erg aantrekkelijk maakt voor potentiële kopers. Maar daarnaast is de DCF extra betrouwbaar, omdat er gewerkt wordt met kasstromen. Dit betekent dat er geen mogelijk gemanipuleerde winstcijfers worden aangenomen. Deze betrouwbaarheid wordt ook door banken erg gewaardeerd, wat ertoe leidt dat banken naar aanleiding van een DCF-berekening sneller bereid zijn om een lening te verstrekken.


"Als laatste geeft Discounted Cash Flow niet enkel inzicht in de waarde van een bedrijf, maar ook in de aspecten die deze waarde kunnen beïnvloeden."


Je kunt begrijpen dat de DCF niet ‘even tussendoor’ berekend kan worden. Er zullen misschien termen voorbij gekomen zijn in deze blog waar je graag nog wat meer uitleg over ontvangt. Schroom niet om ons al jouw vragen toe te sturen, zodat we je extra informatie kunnen verstrekken. 

Kennis

arr multiple
door René de Jong 30 maart 2025
Wat is Annual Recurring Revenue Multiple en hoe bereken je de ARR van jouw bedrijf? We leggen het je uit in dit artikel.
drag along tag along
door René de Jong 17 maart 2025
Wat is een drag along en tag along regeling en waar moet je op letten bij het opstellen van deze regeling? Je leest het in dit artikel.
webshop verkopen
door René de Jong 4 februari 2025
Waar moet je rekening mee houden wanneer je jouw webshop gaat verkopen en hoe bepaal je de waarde van jouw webwinkel? Je leest het op deze pagina.
purchase price allocation
door René de Jong 4 februari 2025
Wat is Purchase Price Allocation en wanneer heb je een PPA nodig bij een bedrijfsovername? Je leest het in dit artikel.
leveraged finance
door René de Jong 20 januari 2025
Wat is leveraged finance, hoe werkt hefboomfinanciering en wat zijn de voordelen hiervan? We vertellen het je in dit artikel.
equity bridge
door René de Jong 20 december 2024
Wat is een equity bridge en wanneer zet je een equity bridge in bij jouw bedrijfsverkoop? In dit artikel lees je alles over de equity bridge.
investeringsmaatschappij
door René de Jong 9 december 2024
Wat is een investeringsmaatschappij en welke rol kan deze spelen bij een bedrijfsovername? We vertellen het je in dit artikel.
activa passiva transactie
door René de Jong 5 november 2024
Wat is een activa passiva transactie, wanneer gebruik je een activa passiva transactie en wat zijn de voor en nadelen hiervan? Je leest het hier.
koopovereenkomst bedrijf
door René de Jong 22 oktober 2024
Wat is een koopovereenkomst bedrijf en hoe ziet een koopovereenkomst bij een bedrijfsovername eruit? Je leest het in dit artikel.
STAK
door René de Jong 23 september 2024
Wat is een STAK, waar gebruik je een stichting administratiekantoor voor en waarom zou je kiezen voor een STAK? We vertellen het je in dit artikel.
Meer posts
Share by: