Blog Layout

Purchase Price Allocation: Wanneer is deze belangrijk?

René de Jong • 4 februari 2025
purchase price allocation

Het proces van een bedrijf verkopen stopt in veler ogen na de officiële bedrijfsovername. Niks is echter minder waar. Ook na de bedrijfsovername zijn er nog stappen om te zetten, die het proces netjes afsluiten. De Purchase Price Allocation behoort tot deze stappen. Wat een Purchase Price Allocation is, wanneer je deze nodig hebt en welke verwachtingen je ervan mag hebben, leggen we je uit.


Wat is Purchase Price Allocation?

Purchase Price Allocation is een verplicht onderdeel van financiële verslaggeving wanneer een bedrijf een andere onderneming overneemt. Het geldt in de volgende situaties:


  • Bedrijfsovername (M&A-transactie) – Wanneer een onderneming een andere onderneming overneemt en de overgenomen activa en passiva moet verdelen over de reële waarde.
  • Fiscale doeleinden – In sommige landen wordt PPA ook gebruikt voor fiscale waardering van activa en goodwill.
  • Herstructureringen of fusies – Wanneer een fusie of herstructurering wordt behandeld als een overname in de boekhouding.


De Purchase Price Allocation wordt voor het gemak vaak afgekort tot PPA. Een PPA is simpel gezegd een financiële analyse, die wordt uitgevoerd bij een bedrijfsovername.


Een Purchase Price Allocation wijst vanuit de analyse de aankoopprijs van het overgenomen bedrijf toe aan verschillende activa en passiva. Hierbij kun je denken aan de patenten, maar ook aan gebouwen, machines en verplichtingen. Door dit te doen, wordt duidelijk wat de werkelijke waarde van de overgenomen activa is en kun je dus ook meteen de goodwill berekenen. Samenvattend, leidt de PPA tot een toewijzing van de koopprijs aan de activa, de passiva en de goodwill. Hierbij gaat PPA accounting uit van de reële waarde op de datum van overname. Omdat de goodwill eenvoudig kan worden achterhaald na de PPA analyse, wordt deze veel toegepast binnen de wereld van goodwill accounting.


Wanneer heb je een Purchase Price Allocation nodig?

De Purchase Price Allocation is nodig bij een bedrijfsovername en wordt gebruikt om de overnameprijs te verdelen over de overgenomen activa en passiva op basis van hun reële waarde. Dit is verplicht volgens boekhoudstandaarden zoals IFRS 3 (Business Combinations) en US GAAP (ASC 805 - Business Combinations).


Voor bedrijven die in twee opvolgende jaren een balanstotaal van minimaal 6 miljoen, een netto-omzet van minimaal 12 miljoen en een minimaal aantal personeelsleden van 50 op papier hebben mogen zetten, is een Purchase Price Allocation verplicht.


Na iedere bedrijfsovername, zijn deze organisaties verplicht om te voldoen aan de Nederlandse regels voor jaarrekeningen, evenals aan de internationale richtlijnen. Dit houdt in dat de koopprijs van de overgenomen organisatie toegewezen dient te worden aan de overgenomen activa en passiva, met een over te blijven goodwill (optioneel).


Het uitvoeren van een Purchase Price Allocation is de manier om dit te realiseren. Niet alleen voor het voldoen aan de regelgeving is een PPA nodig. Ook voor het beter kunnen plannen van financiële afschrijvingen en belastingverplichtingen is een PPA noodzakelijk. We kunnen dus wel stellen dat een PPA één van de – vaak vergeten – documenten bij een bedrijfsovername betreft. Houd er rekening mee dat de PPA moet voldoen aan boekhoudkundige normen die worden gesteld én binnen één jaar na de transactie afgerond dient te zijn.


Wie stelt de Purchase Price Allocation op?


De PPA wordt opgesteld door de overnemende partij. Dit kan de interne financiële afdeling of CFO van het overnemende bedrijf zijn. Vaak schakelen bedrijven externe specialisten in, zoals:

  • Registeraccountants (RA) of Certified Public Accountants (CPA).
  • Register Valuators en bedrijfswaarderingsdeskundigen.
  • Consultancybureaus zoals de Big Four (Deloitte, PwC, EY, KPMG).
  • Specialistische waarderingsbureaus.


De PPA moet voldoen aan boekhoudkundige standaarden en moet vaak worden gecontroleerd door een externe accountant.

bedrijf verkopen

Hoe stel je een PPA bij een bedrijfsovername op?

PPA finance kunnen doorvoeren, begint bij het opstellen van een uitgebreide inventarisatie van alle activa en passiva die zijn overgenomen. Vervolgens is het zaak om een eerlijke en actuele waarde toe te kennen aan ieder onderdeel van de activa en passiva. Veelal wordt dit gedaan door een externe deskundige die gespecialiseerd is in het uitvoeren van een waardebepaling bedrijf. Zijn alle activa en passiva gewaardeerd? Dan kan de koopprijs worden verdeeld. Het aantoonbare verschil tussen de aankoopprijs en de eerlijke gewaardeerde activa en passiva zal op de balans worden opgenomen als zijnde goodwill. Op een rijtje geeft dit het volgende stappenplan:

1.     Voer een grondige inventarisatie uit van de overgenomen activa en passiva.

2.    Laat een waarderingsdeskundige een eerlijke waarde toekennen aan alle activa en passiva.

3.    Verdeel de koopprijs.

4.    Bereken het verschil tussen de koopprijs en de gewaardeerde activa en passiva.

5.    Neem het verschil op de balans op als goodwill.


Welke invloed kan een Purchase Price Allocation hebben op de bedrijfsovername?

Met name voor de koper van het bedrijf, kan de PPA finance en afschrijvingen behoorlijk beïnvloeden. Een PPA verhoogt namelijk de transparantie over de daadwerkelijke waarde van de verkregen activa en passiva. Dit kan de balans flink veranderen, door de opname van goodwill of een vaststelling van immateriële activa. Deze nieuwe activa worden afgeschreven, wat weer gevolgen kan hebben voor de toekomstige winst en belastinglasten. Maar als de waarde van de goodwill of andere activa later wordt verlaagd, kunnen er ook waarderingsverliezen ontstaan, met alle gevolgen van dien voor de winstgevendheid van het bedrijf. Schakel daarom altijd een bedrijfsovername specialist in voor het opstellen en toelichten van de PPA.


Hulp nodig bij het opstellen van een Purchase Price Allocation?

Voor een sterk staaltje PPA accounting zit je goed bij Anno1982. Samen kijken we naar alle activa en passiva die we kunnen waarderen, zodat we inzichtelijk kunnen maken hoe het ervoor staat met de echte waarde van de overgenomen onderdelen. Vervolgens leggen we natuurlijk uit wat dit voor invloed heeft op af te schrijven bezittingen, belastinglasten en winstplannen. Heel eenvoudig: neem contact met ons op en wij zorgen voor een goed resultaat! Ook voor overig bedrijfsovername advies kun je bij ons terecht. Overweeg je een exit strategie of een bedrijfsovername? Dan kunnen wij dus ondersteunen in iedere fase van het traject.

Kennis

webshop verkopen
door René de Jong 4 februari 2025
Waar moet je rekening mee houden wanneer je jouw webshop gaat verkopen en hoe bepaal je de waarde van jouw webwinkel? Je leest het op deze pagina.
leveraged finance
door René de Jong 20 januari 2025
Wat is leveraged finance, hoe werkt hefboomfinanciering en wat zijn de voordelen hiervan? We vertellen het je in dit artikel.
equity bridge
door René de Jong 20 december 2024
Wat is een equity bridge en wanneer zet je een equity bridge in bij jouw bedrijfsverkoop? In dit artikel lees je alles over de equity bridge.
investeringsmaatschappij
door René de Jong 9 december 2024
Wat is een investeringsmaatschappij en welke rol kan deze spelen bij een bedrijfsovername? We vertellen het je in dit artikel.
activa passiva transactie
door René de Jong 5 november 2024
Wat is een activa passiva transactie, wanneer gebruik je een activa passiva transactie en wat zijn de voor en nadelen hiervan? Je leest het hier.
koopovereenkomst bedrijf
door René de Jong 22 oktober 2024
Wat is een koopovereenkomst bedrijf en hoe ziet een koopovereenkomst bij een bedrijfsovername eruit? Je leest het in dit artikel.
STAK
door René de Jong 23 september 2024
Wat is een STAK, waar gebruik je een stichting administratiekantoor voor en waarom zou je kiezen voor een STAK? We vertellen het je in dit artikel.
bedrijven makelaar
door René de Jong 28 augustus 2024
Hoe verkoop je jouw bedrijf met een bedrijven makelaar en wat zijn de voordelen van het inschakelen van een bedrijf verkopen makelaar? Je leest het in dit artikel.
overname eenmanszaak
door René de Jong 18 augustus 2024
Waar moet je opletten bij de overname van een eenmanszaak en wat is de rol van de kvk bij overname van een eenmanszaak? In dit artikel lees je er alles over!
minderheidsbelang
door René de Jong 4 augustus 2024
Wat is een minderheidsbelang, hoe waardeer je een minderheidsbelang en wat is de impact van een minderheidsbelang op een onderneming? Je leest het hier.
Meer posts
Share by: