Het proces van een bedrijf verkopen stopt in veler ogen na de officiële bedrijfsovername. Niks is echter minder waar. Ook na de bedrijfsovername zijn er nog stappen om te zetten, die het proces netjes afsluiten. De Purchase Price Allocation behoort tot deze stappen. Wat een Purchase Price Allocation is, wanneer je deze nodig hebt en welke verwachtingen je ervan mag hebben, leggen we je uit.
Purchase Price Allocation is een verplicht onderdeel van financiële verslaggeving wanneer een bedrijf een andere onderneming overneemt. Het geldt in de volgende situaties:
De Purchase Price Allocation wordt voor het gemak vaak afgekort tot PPA. Een PPA is simpel gezegd een financiële analyse, die wordt uitgevoerd bij een bedrijfsovername.
Een Purchase Price Allocation wijst vanuit de analyse de aankoopprijs van het overgenomen bedrijf toe aan verschillende activa en passiva. Hierbij kun je denken aan de patenten, maar ook aan gebouwen, machines en verplichtingen. Door dit te doen, wordt duidelijk wat de werkelijke waarde van de overgenomen activa is en kun je dus ook meteen de goodwill berekenen. Samenvattend, leidt de PPA tot een toewijzing van de koopprijs aan de activa, de passiva en de goodwill. Hierbij gaat PPA accounting uit van de reële waarde op de datum van overname. Omdat de goodwill eenvoudig kan worden achterhaald na de PPA analyse, wordt deze veel toegepast binnen de wereld van goodwill accounting.
De Purchase Price Allocation is nodig bij een bedrijfsovername en wordt gebruikt om de overnameprijs te verdelen over de overgenomen activa en passiva op basis van hun reële waarde. Dit is verplicht volgens boekhoudstandaarden zoals IFRS 3 (Business Combinations) en US GAAP (ASC 805 - Business Combinations).
Voor bedrijven die in twee opvolgende jaren een balanstotaal van minimaal 6 miljoen, een netto-omzet van minimaal 12 miljoen en een minimaal aantal personeelsleden van 50 op papier hebben mogen zetten, is een Purchase Price Allocation verplicht.
Na iedere bedrijfsovername, zijn deze organisaties verplicht om te voldoen aan de Nederlandse regels voor jaarrekeningen, evenals aan de internationale richtlijnen. Dit houdt in dat de koopprijs van de overgenomen organisatie toegewezen dient te worden aan de overgenomen activa en passiva, met een over te blijven goodwill (optioneel).
Het uitvoeren van een Purchase Price Allocation is de manier om dit te realiseren. Niet alleen voor het voldoen aan de regelgeving is een PPA nodig. Ook voor het beter kunnen plannen van financiële afschrijvingen en belastingverplichtingen is een PPA noodzakelijk. We kunnen dus wel stellen dat een PPA één van de – vaak vergeten – documenten bij een bedrijfsovername betreft. Houd er rekening mee dat de PPA moet voldoen aan boekhoudkundige normen die worden gesteld én binnen één jaar na de transactie afgerond dient te zijn.
De PPA wordt opgesteld door de overnemende partij. Dit kan de interne financiële afdeling of CFO van het overnemende bedrijf zijn. Vaak schakelen bedrijven externe specialisten in, zoals:
De PPA moet voldoen aan boekhoudkundige standaarden en moet vaak worden gecontroleerd door een externe accountant.
PPA finance kunnen doorvoeren, begint bij het opstellen van een uitgebreide inventarisatie van alle activa en passiva die zijn overgenomen. Vervolgens is het zaak om een eerlijke en actuele waarde toe te kennen aan ieder onderdeel van de activa en passiva. Veelal wordt dit gedaan door een externe deskundige die gespecialiseerd is in het uitvoeren van een waardebepaling bedrijf. Zijn alle activa en passiva gewaardeerd? Dan kan de koopprijs worden verdeeld. Het aantoonbare verschil tussen de aankoopprijs en de eerlijke gewaardeerde activa en passiva zal op de balans worden opgenomen als zijnde goodwill. Op een rijtje geeft dit het volgende stappenplan:
1. Voer een grondige inventarisatie uit van de overgenomen activa en passiva.
2. Laat een waarderingsdeskundige een eerlijke waarde toekennen aan alle activa en passiva.
3. Verdeel de koopprijs.
4. Bereken het verschil tussen de koopprijs en de gewaardeerde activa en passiva.
5. Neem het verschil op de balans op als goodwill.
Met name voor de koper van het bedrijf, kan de PPA finance en afschrijvingen behoorlijk beïnvloeden. Een PPA verhoogt namelijk de transparantie over de daadwerkelijke waarde van de verkregen activa en passiva. Dit kan de balans flink veranderen, door de opname van goodwill of een vaststelling van immateriële activa. Deze nieuwe activa worden afgeschreven, wat weer gevolgen kan hebben voor de toekomstige winst en belastinglasten. Maar als de waarde van de goodwill of andere activa later wordt verlaagd, kunnen er ook waarderingsverliezen ontstaan, met alle gevolgen van dien voor de winstgevendheid van het bedrijf. Schakel daarom altijd een bedrijfsovername specialist in voor het opstellen en toelichten van de PPA.
Voor een sterk staaltje PPA accounting zit je goed bij Anno1982. Samen kijken we naar alle activa en passiva die we kunnen waarderen, zodat we inzichtelijk kunnen maken hoe het ervoor staat met de echte waarde van de overgenomen onderdelen. Vervolgens leggen we natuurlijk uit wat dit voor invloed heeft op af te schrijven bezittingen, belastinglasten en winstplannen. Heel eenvoudig: neem contact met ons op en wij zorgen voor een goed resultaat! Ook voor overig bedrijfsovername advies kun je bij ons terecht. Overweeg je een exit strategie of een bedrijfsovername? Dan kunnen wij dus ondersteunen in iedere fase van het traject.
© Anno1982 2024. Alle rechten voorbehouden.