Op het moment dat je bedrijf verkopen aanlokkelijk begint te klinken, dan wil je natuurlijk wel de beste deal maken. Om dit te realiseren is het verstandig om op tijd te beginnen met het verkoopklaar maken van het bedrijf. Uit ervaring weten we dat het al snel 3 tot 5 jaar duurt om een bedrijf klaar te maken voor verkoop. Denk hierbij aan de commerciële, operationele, technische en financiële facetten van je bedrijf. Maar wat komt er allemaal kijken bij het verkoopklaar maken van je bedrijf? Dat lees je op deze pagina.
Hoe kom je tot een slimme exit strategie?
Waar liggen kansen voor verbetering?
Het verkoopklaar maken van een onderneming is de aanloop naar een uiteindelijke bedrijfsovername. Het doel is om de waarde van je bedrijf te maximaliseren en de verkoop soepel te laten verlopen. Zo zorg je ervoor dat je bedrijf in de beste staat is op het moment dat de verkoop plaats dient te vinden.
Hier zijn enkele stappen die je kunt overwegen:
Het verkoopklaar maken van je bedrijf kan een uitdagend proces zijn, maar met de juiste voorbereiding en begeleiding kan het een succesvolle en lonende ervaring zijn. Overweeg om professionele hulp in te schakelen van adviseurs of makelaars die ervaring hebben met bedrijfsverkopen.
We raden ondernemers overigens in deze stap ook aan om al na te denken over hun exit strategie. Want w
elke
enterprise value heb je bijvoorbeeld in gedachten en onder welke voorwaarden wil je jouw bedrijf verkopen? Denk daarbij aan een earn out, vendor loan en andere onderdelen die in de koopovereenkomst thuis horen.
Wil je weten hoe verkoopklaar jouw bedrijf is? Doe dan vrijblijvend de Exit Ready Scan! Aan de hand van 25 vragen krijg je een goed beeld van de onderwerpen waar een koper naar kijkt.
Beschik je over een groeistrategie, inclusief een financieel plan met betrouwbare cijfers van de afgelopen jaren en een projectie richting de toekomst? Denk daarbij ook aan normalisaties die invloed hebben op de waarde van jouw bedrijf.
Beschik je over een gestructureerd proces voor marketing, sales en customer succes? Heb je verder een klantenbestand/ marktaandeel met veel vaste, betrouwbare klanten (contracten zijn een pluspunt) én een goed gevulde marketing & salesfunnel voor de komende jaren?
Is het bedrijf volledige geautomatiseerd en schaalbaar doordat het niet TE afhankelijk is van jou als eigenaar, het personeel of derden? Liggen daarbij de processen vast, werkt je HR apparaat goed en zijn handmatige acties geminimaliseerd?
Beschik je over de juiste specialistische interne kennis die gebaseerd is op de laatste technieken en/ of beschik je over een eigen IP? Kom je verder, in het geval van een softwarebedrijf, zonder kleerscheuren door de ISO25010?
Bij een bedrijfswaardering staat een koper altijd stil bij eventuele discounts. Het gaat hierbij om risicofactoren die ze mee willen nemen in de enterprise value. Des te minder risico, des te aantrekkelijker wordt het bedrijf voor de koper. Niet voor niets dat veel kopers de DCF methode gebruiken voor de waardebepaling van jouw bedrijf. In deze methode wordt o.b.v. van de WACC rekening gehouden met discounts zoals:
Bij een DCF waardering gebruiken wij zelf altijd een bewezen model dat internationaal wordt gebruikt om de waarde van een (MKB) onderneming te berekenen. Het gaat hierbij om een Small Firm Premium die voor een waardevermindering zorgt als onderdeel binnen de DCF methode. Handig om dus rekening mee te houden richting het verkoopklaar maken van jouw bedrijf.
Eerder kon je lezen dat het gemiddeld 5 jaar duurt om je bedrijf verkoopklaar te maken. Maar hoe komen we aan dat getal?
Eigenlijk zijn er drie componenten:
1. De earn out periode – 12 tot 24 maanden
In 9 van de 10 deals is een earn out van toepassing die al snel 24 maanden duurt. Lukt het je om jouw rol als eigenaar te minimaliseren, dan is een earn out vaak in te korten. Een ambitieus groeiplan is een andere reden voor een koper om een langere earn out te vragen. Hiermee borgen ze dat de ambitieuze doelen ook écht gerealiseerd worden en jij gecommitteerd blijft.
2. Het verkoopproces – 9 tot 12 maanden
Een bedrijf verkopen kost al snel 9 tot 12 maanden. Denk aan:
a) het maken van een financieel plan & groeistrategie – 1 maand
b) het maken van het informatie memorandum – 1 maand
c) het vinden van een koper en toewerken naar non binding offers – 2 maanden
d) het uitwerken van een intentieovereenkomst – 1 maand
e) het uitvoeren van het due diligence onderzoek – 1 ½ tot 2 maanden
f) het maken van de share purchase agreement – 1 maand
In veel gevallen zorgt een vakantieperiode of onvoorziene omstandigheid al snel voor de doorlooptijd van 9 tot 12 maanden.
3. Het verkoopklaar maken van je bedrijf – 12, 24 of meer maanden
Stel je trekt ongeveer 24 maanden uit voor het verkoopklaar maken van je bedrijf, dan is dat niet vreemd. Jezelf losweken uit de organisatie, de marketing & salesfunnel verbeteren of het bedrijf beter automatiseren. Het zijn voorbeelden van activiteiten die je niet zomaar tussendoor kunt doen.
Het verkopen van een bedrijf kan op veel verschillende manieren! Tegenwoordig is de pre-exit een erg populaire vorm van bedrijfsovername. Het voordeel van dit scenario is dat je - dankzij een bankfinanciering als hefboom - een deel van je bedrijf verkoopt tegen een maximale vergoeding. Voor een koper is dit scenario voordelig omdat jij als verkoper nog betrokken blijft bij de onderneming en er dus geen earn out regeling hoeft te worden uitgewerkt.
Andere scenario's zijn een volledige verkoop, een verkoop met earn-out, een management buy in/ buy out of de verkoop aan een compagnon. Bij het bepalen van jouw exit strategie staan we ook stil bij de verschillende type kopers én het scenario dat het beste bij jouw (bedrijf) past. Weet je vervolgens wat je wilt? Mooi, dan is het tijd voor het maken van de verkoopdocumentatie.
Hulp nodig? Laten we een afspraak maken.
Aan de hand van een nulmeting kunnen we je helpen inzicht te geven hoe verkoopklaar jouw bedrijf is. Want, is je bedrijf niet klaar voor een verkoop, dan heeft dat direct impact op de voorwaarden of de verkoopprijs. Neem daarom voldoende tijd voor het verkoopklaar maken van jouw bedrijf. Denk op dat moment ook na over vragen als: Wanneer kan ik mijn onderneming het beste op de markt zetten en wat zijn geschikte kandidaten als potentiële kopers?
Nu helpt het om professionals in te huren die je kunnen helpen met het verkoopklaar maken van jouw bedrijf. Zo kan een bedrijfsovername specialist als onafhankelijke derde jouw bedrijf bekijken door de ogen van een koper. Als onderdeel van ons bedrijfsovername advies doen wij altijd een nulmeting als vertrekpunt van ieder traject. Dit om de uiteindelijke waarde van jouw bedrijf te verhogen en samen tot een actieplan te komen.
Andere vormen van advies zijn het inschakelen van een register valuator of een fiscaal specialist. Zeker bij cross border M&A is een fiscale check wenselijk.
Benieuwd welke rol wij daarin kunnen spelen? Laten we vrijblijvend
een afspraak plannen.
Naast eerdergenoemde factoren zijn ook de fiscale en juridische structuur belangrijk bij het verkoopklaar maken van je bedrijf. Ook op deze gebieden kan namelijk niet alles op het laatste moment geregeld worden. Als de rechtsvorm gaat wijzigen bijvoorbeeld, kan dit in sommige gevallen fiscaal voordeel met zich meebrengen. Dit moet echter vaak al jaren vooraf aan de bedrijfsovername worden ingericht, anders kunnen de regels rondom belasting bij de verkoop van je bedrijf voor problemen zorgen. Daarnaast kom je er middels brancheonderzoek wellicht achter dat je financieel op een aantal onderdelen niet zo goed scoort als andere bedrijven. Dit verbeterpotentieel wil je dan aanpakken, maar dit neemt wel minimaal drie jaar tijd in beslag.
Een bedrijf is verkoopklaar als je oprecht kunt zeggen dat
a) je een optimale versie van jouw bedrijf kunt presenteren en
b) de kans op onaangename verrassingen tijdens het Due Diligence onderzoek geminimaliseerd zijn.
Het bedrijf is dan aantrekkelijk voor kopers, omdat alles administratief, organisatorisch, commercieel, financieel en juridisch op orde is. Dit verlaagt het risico voor de koper en verhoogt daarmee de verkoopprijs én voorwaarden waarvoor jij jouw bedrijf op de markt kunt gaan zetten. Twijfel je toch? Stel dan het proces nog even uit, of accepteer dat je bepaalde garanties of zekerheden zult moeten verstrekken. Dat is niet erg, als je dit vooraf maar op het netvlies hebt!
In 2023 heeft Anno1982 de aandeelhouders van PlanGo begeleid in hun pre-exit traject. In dit traject heeft Écart Invest een meerderheidsbelang verkregen.
Lees meer...
In 2023 heeft Anno1982 de aandeelhouders van Protect4S begeleid in de internationale verkoop van hun bedrijf. In dit traject heeft SecurityBridge, i.s.m. een private equity fonds, een meerderheidsbelang verkregen.
In 2020 heeft Anno1982 de eigenaar van SafeHarbour begeleid in de verkoop van zijn bedrijf. In dit traject heeft Energy, in samenwerking met Main Capital, de aandelen verworven. Hiermee heeft het bedrijf haar dienstverlening ten aanzien van GRC-oplossingen verbreed.
CAC
Wat zijn de Customer Acquisition Costs om een nieuwe klant aan te sluiten?
ARR
Welk deel van je omzet kan als Annual Recurring Revenue worden aangemerkt?
NRR
Wat is de Net Revenue Retention en dus het vermogen om jaarlijks meer omzet bij bestaande klanten te genereren?D
CLTV
Wat is de Customer Livetime Value uitgedrukt in jaren? Het gaat hierbij om de omzet die je gedurende de levensloop van een klant opstrijkt.
Churn
Wat is het klantverloop in aantallen en in percentage van de omzet?
Marge
Hoe zit het met je bruto marge, EBITDA marge en eventuele marges per medewerker/ dienst?
Slagingsratio's
Wat zijn de slagingsratio's als je kijkt naar je marketing & salesfunnel?
DAU
Ga je jouw softwarebedrijf verkopen? Dan zijn Daily Active Users een belangrijke metric.
Wil je nog meer informatie lezen? Duik dan in onze blogs met allerlei informatie over bedrijfsovernames en het verkoopklaar maken van je bedrijf.
© Anno1982 2024. Alle rechten voorbehouden.