Heb je een succesvolle webshop en zit je te denken aan een exit strategie? Een webshop verkopen is in veel gevallen mogelijk én waardevol! In deze blog leggen we uit wanneer een webshop verkopen interessant is en waar je allemaal rekening mee moet houden bij een webshop overname.
Waar het bedrijf verkopen voor fysieke organisaties de normaalste zaak van de wereld lijkt te zijn, worden er nog altijd veel webshops stopgezet in plaats van verkocht. Super zonde! Je krijgt dan immers niks terug voor alle investeringen die je in de webshop hebt gedaan, zoals tijd en geld.
Tegelijkertijd is een webshop overnemen voor een (startende) ondernemer die graag in de online verkoop verder wil groeien vaak makkelijker en rendabeler dan er zelf één opzetten.
Waar een webshop verkopen waarde heeft voor jou als oprichter, kun je dus ook een andere ondernemer op weg helpen. Ook is het natuurlijk ontzettend gaaf om ‘jouw’ webshop verder te zien groeien met een nieuwe eigenaar.
In theorie is het in veel gevallen mogelijk om een internetbedrijf te verkopen. Toch is het in de praktijk wat ingewikkelder en zeker niet altijd haalbaar een internetbedrijf te verkopen. Er zijn vele factoren die een webshop verkopen waardevol laten zijn óf juist niet.
Zo wordt een webshop verkopen lastig als je lopende faillissementsprocedures of conflicten over eigendomsrechten hebt. Ook contracten, licenties of regelgeving kunnen de webshop overname in de weg staan.
Daarnaast speelt de winstgevendheid (EBITDA) van de webshop natuurlijk een grote rol, samen met de mate van overdraagbaarheid. Een webshop met goede cijfers die eenvoudig over te nemen is, zal immers aantrekkelijker zijn voor een eventuele koper dan een webshop met twijfelachtige cijfers en moeilijker over te nemen software of andere belangrijke aspecten.
Je kunt niet zomaar de eigendomsrechten overdragen en hier een financiële vergoeding voor terugkrijgen. Een webshop overname gaat verder en kun je eigenlijk kwalificeren als een
bedrijfsovername. Zo heb je bedrijfsdocumenten nodig die een overzicht geven van de eigendomsbewijzen, licenties en registraties. Maar ook de juridische structuur dient hieruit duidelijk te worden. Verder zul je financiële gegevens moeten verzamelen, zodat je balansrapporten, winst- en verliesrekeningen, belastingaangiften en cashflowoverzichten kunt aantonen. Vanzelfsprekend draait het bij een webshop overnemen ook vooral om de prestaties van de webshop in kwestie. Hierbij kun je denken aan conversieratio’s, omzetcijfers en klantgegevens. Ook deze informatie dient dus goed te zijn verwerkt in een
financieel plan, voordat je jouw webshop kunt verkopen.
Een webshop verkopen is net als een bedrijf verkoopklaar maken een proces dat idealiter langdurig kan worden voorbereid. Op die manier heb je tijd om alle stappen van het proces nauwkeurig te volgen en de waarde van jouw webshop nog te verhogen voor de verkoop. Om dit te realiseren, begin je met het maken van een overdrachtsplan: Wanneer zou ik willen verkopen, wie is mijn ideale koper en wat moet er nog gedaan worden om dit te bereiken? Om de webshop vervolgens verkoopklaar te maken, focus je op een aantal punten:
Bij iedere overname is de waardebepaling van het bedrijf een goed uitgangspunt voor jouw bedrijfsverkoop – zo ook als je een internetbedrijf wilt verkopen. Bij het toekennen van een waarde aan een webshop wordt vaak gedaan door de EBITDA multiple per sector gehanteerd.
Deze factor ligt veelal tussen de 2 en de 5 en is afhankelijk van onder andere de groeipotentie, het marktaandeel en de inkomstenstabiliteit van de webshop. Toch hebben we ook ondernemers geholpen die een aanzienlijk hogere waardering hebben ontvangen voor hun webshop.
Het klantenbestand, de omzet en winstgevendheid, de marktpositie en contracten kunnen hier bijvoorbeeld invloed op hebben. De waarde van een webshop vaststellen is dus niet zo zwart-wit als je misschien zou denken. Het is dan ook aan te raden om de verkoopwaarde van de webshop te laten berekenen door een expert, die ook rekening kan houden met de trends en marktwaarde binnen de branche.
Afhankelijk van de mate waarin de webshop nog klaargemaakt moet worden voor verkoop, duurt een webshop overname 3 tot 12 maanden. Hieraan kunnen natuurlijk nog wel enkele maanden of zelfs jaren vooraf gaan, om de webshop dusdanig te optimaliseren dat je alles uit jouw bedrijfsverkoop kunt halen. Ook hangt de duur van een webshop overname af van de snelheid waarmee je een geschikte koper vindt, de onderhandelingen en de technische en juridische overdracht. Een internetbedrijf verkopen doe je dus zeker niet in enkele weken en als je voor jezelf een harde deadline hebt, is het verstandig om zo snel mogelijk te starten met het verkoopklaar maken van de webshop.
Zit jij er ook aan te denken om jouw webshop te verkopen en ben je benieuwd hoe jij ervoor staat? Bij Anno1982 denken we graag met je mee. Zo weet jij snel of jouw webshop te verkopen is, hoe lang het ongeveer zal duren om de webshop verkoopklaar te maken en welke acties je nog moet nemen om de waarde te optimaliseren. Ook voor bedrijfsovername advies, verkoopbegeleiding en het vinden van de juiste koper kun je bij ons terecht! Neem contact op voor een eerste gesprek en ontdek jouw opties.
© Anno1982 2024. Alle rechten voorbehouden.