Enkele weken geleden mocht ik iets heel vets doen. Ik was te gast bij Johan de Wit om mijn verhaal te doen voor een nieuwe podcast van SaaS Bazen. Een mooie kans om vele SaaS Bazen te bereiken met meer informatie over de
verkoop van hun bedrijf. Natuurlijk praten we je via dit blog ook graag nog eventjes bij! Er is namelijk veel ter sprake gekomen voor deze podcast. Wat zijn de do’s en don’ts voor het verkopen van je bedrijf? We informeren je graag nog even over de belangrijkste zaken.
Luister hier de podcast, of lees de rest van het blog hieronder:
Dé nummer 1 fout die SaaS bazen maken tijdens hun exit strategie
Niet alleen ikzelf heb deze fout vroeger gemaakt, ook bij mijn klanten zie ik het nog erg vaak voorbij komen; te laat beginnen met het proces. Kopers kloppen ineens aan met een bod dat niet mis is en ondertussen heb jij nog nooit nagedacht over een eventuele exit strategie. Velen beseffen dan ook niet dat je het beste al 3 tot 5 jaar van tevoren met de voorbereiding van de bedrijfsverkoop kunt starten (ook als je nog helemaal niet wilt verkopen!).
"Op het moment dat je denkt: “Ik ben er klaar mee!”, ben je namelijk al veel te laat. Je kunt het beste beginnen met je exit strategie voordat de passie dreigt te verdwijnen."
Wat zijn de gevolgen van te laat beginnen aan je exit-strategie?
De aangegeven 3 tot 5 jaar komt niet uit de lucht vallen. Het kost namelijk tijd om jezelf los te weken van je eigen bedrijf en te bedenken hoe jouw ideale exit-strategie eruit ziet. Ondernemers werken nog teveel zelf in het bedrijf; medewerkers en processen zijn hierdoor afhankelijk van jou en dat maakt potentiële kopers terughoudend. Het heeft ook direct impact op de waarde bij het verkopen van je bedrijf. Want; gaan mensen misschien met jou mee? En loopt het bedrijf wel zonder jou? Daarnaast willen de meeste kopers jou als eigenaar nog twee jaar aanhouden binnen het bedrijf om de gestelde doelen samen te kunnen bereiken en zo het laatste deel van de verkoopprijs te verwezenlijken. Dit noemen we een earn out en komt ontzettend vaak voor bij bedrijfsverkopen. Als je bij de exit al geen zin meer hebt en meteen uitstapt kost je dit dus direct al veel geld. Hartstikke zonde!
Dat je op tijd moet beginnen mag inmiddels duidelijk zijn. Maar er zijn meer stappen die belangrijk zijn tijdens de opstartfase van het verkoopproces. Voor SaaS bedrijven zie ik naast recurring revenue diverse belangrijke punten om bij stil te staan:
Ga je zelf je SaaS bedrijf verkopen? Volg dan een bedrijf verkopen stappenplan. Probeer daarbij zoveel mogelijk anoniem de markt op te gaan. Maak een teaser en biedt die aan bij partijen. Na het tekenen van een geheimhoudingsverklaring kun je meer informatie delen. Voorkom dat er in de hele markt rondgaat dat jij je bedrijf gaat verkopen. Je wilt natuurlijk personeel en klanten niet afschrikken. Koppel hier een goed informatie en financieel memorandum aan. Hierin geef je inzicht in de value drivers van het bedrijf. Zorg dat je alle plannen vertaalt naar cijfers; zowel voor het verleden als voor de toekomst. Partijen weten vaak veel van corporate finance en willen zien dat je dat op orde hebt.
Voor jou als ondernemer is het een emotionele rollercoaster - iedereen komt gaten schieten in je bedrijf en je wilt natuurlijk de beste prijs en voorwaarden. We zien dan ook vaak dat het misgaat bij de eerste non binding offers en contracten, want dan wordt het toch wel heel echt allemaal. Voorwaarden en cijfers komen voorbij. Je zult garanties en zekerheden moeten geven en dat kan veel van je vragen. Daarom vraag ik vaak; hoe ziet jouw ideale exit eruit? Wat zijn jouw ideale voorwaarden? Wil je nog wel doorwerken binnen het bedrijf? En welke garanties wil je nog geven? Om jou hierbij te helpen richt ik mij zelf vaak op het creëren van een realistisch beeld betreft de verkoopprijs, de verwachtingen en de onderzoeken die komen kijken bij een exit.
Hoe houd je de sfeer tijdens de onderhandelingen goed? Je moet nog even door met elkaar, zeker bij een earn-out:
© Anno1982 2024. Alle rechten voorbehouden.