Hoog scoren in Google; het is de ultieme manier om aan veel leads te komen. Nu kun je natuurlijk veel geld pompen in advertenties, maar beter is het om een slimme content marketing strategie uit te werken. Op de lange termijn gaat je dit veel advertentiekosten besparen! Dit blog geeft je inzicht in de vier stappen die nodig zijn om te komen tot een succesvolle content strategie.
We spreken over een content marketing strategie wanneer je blogs, videos, podcast, visuals of andere content inzet om je doelgroep te bereiken én te boeien. Daarnaast helpt het om je online vindbaarheid te vergroten. Een content marketing strategie is vaak onderdeel van een online marketing strategie. Naast betaalde advertisement (SEA) probeer je met een content marketing strategie juist organisch (SEO) verkeer aan te trekken.
Vaak wordt gedacht dat content marketing alleen ingezet wordt voor de online vindbaarheid. Toch heeft content een uitgebreidere functie. Uiteindelijk gaat het om het creëren van engagement met je doelgroep.
We onderscheiden hierbij drie onderdelen:
1) Awareness creëren door een latente behoefte aan te spreken bij je doelgroep. Dit doe je door slim in te spelen op de pijn van je doelgroep.
2) Helpen in het overweging proces, ook wel de consideration fase. Biedt informatie die ondersteunt in het onderzoeksproces.
3) Zorgen dat jouw doelgroep kan komen tot een eindoordeel, oftewel de decission fase. Biedt hiervoor informatie aan die doorslaggevend is in de besluitvorming.
De doelstelling van content marketing is dus veel breder dan leads aantrekken.
"Het is ook de bedoeling dat je helpt in het hele besluitvormingstraject. Maak content marketing daarom onderdeel van je customer journey. Daarom wordt content marketing ook vaak ondergebracht in een marketing automation tool. Op die manier is het verspreiden van je content schaalbaar."
Het mag duidelijk zijn, content marketing vormt een rode draad binnen je volledige marketing strategie.
Wil je hoog in Google - of een andere zoekmachine – verschijnen, dan is een doordachte SEO strategie cruciaal. Een effectieve content marketing strategie voor SEO bestaat uit vier stappen:
Een goede content marketing strategie start met een zoekwoordenonderzoek, ook wel keyword-onderzoek genoemd. Hierbij ga je op zoek naar dé termen waar jouw doelgroep via Google of Bing op zoekt. Via tools als SEMrush, Neilpatel of Google Search Console kun je eenvoudig lijsten opstellen van de meest relevante zoekwoorden. Wij geven je graag de belangrijkste tips voor een waardevol zoekwoordenonderzoek:
a) Kijk vooral naar de zoekwoorden waarop jouw concurrenten het beste scoren. Zo kun je jouw content marketing strategie slim en snel uitbreiden met de juiste woorden.
b) Denk ook aan string keywords. Dit zijn vaak meerdere zoekwoorden die aan elkaar gekoppeld zijn in de vorm van een vraag. Denk bijvoorbeeld aan: “Beste vleesrestaurant in Eindhoven?” of “Gratis software voor projectmanagement?”.
c) Let op het zoekvolume en de moeilijkheidsgraad van een zoekwoord. Kleine zoekvolumes kunnen interessant zijn voor een hele gerichte doelgroep. Grote zoekvolumes kennen vaak een hoge moeilijkheidsgraad en vragen om een lange adem.
Nu je een zoekwoordenonderzoek hebt uitgevoerd is het tijd om de volgende stap te maken binnen je content marketing strategie. Deze begint met het optimaliseren van je website. Zorg ervoor dat iedere pagina voorzien is van een primair zoekwoord en dat je een aantal alternatieve keywords gebruikt. Het primaire zoekwoord van deze blog is bijvoorbeeld ‘content marketing strategie’. Alternatieve zoekwoorden zijn ‘marketing strategie’, ‘digital marketing strategie’ en ‘marketing plan’. Door deze woorden te voorzien van een onderliggende (interne) link geef je ze nog meer kracht en verhoog je de kans op een hogere notering in Google.
"Denk tevens na over de juiste call-2-actions (CTA’s) op je website. Te vaak zie ik nog CTA’s als: ‘Bel ons!’ of ‘Mail ons!’. Een gemiste kans! Biedt interessante content aan."
Voorbeelden zijn de mogelijk tot het downloaden van een e-book, een calculator of een Quickscan. Zorg er dan wel voor dat mensen eerst hun e-mailadres achter moeten laten voordat ze de info krijgen. Zo kom je natuurlijk aan je leads.
Verder is het ook zaak om te kijken naar de techniek achter je website. Beschikt je website bijvoorbeeld over een SSL certificaat en is een gedegen Robots.txt bestand en XML-sitemap beschikbaar? Ook is het belangrijk de Core Web Vitals van je site in kaart te brengen. Dat kun je doen via
Google PageSpeed Insights. De snelheid waarmee je site - zowel op mobiel als desktop - laadt is namelijk belangrijk voor je bezoekers én online autoriteit. Tot slot kan het helpen om een tool als Screaming Frog in te zetten om nog meer SEO gerelateerde checks uit te voeren om zo de beste versie van jouw site op te bouwen.
Veel bedrijven denken te eenvoudig over deze fase. Ze schrijven wekelijks of maandelijks een leuke blog en denken daarmee het verschil te kunnen maken. Helaas moet ik je teleurstellen! Een goede content marketing strategie bestaat uit vier verschillende content-elementen. Schrijf je namelijk uitsluitend korte blogs dan vindt Google dat je het jezelf te makkelijk maakt. Werk daarom aan de volgende content items:
a) Pillar pagina’s
Een pillar page, ook wel corner stone genoemd, is een hele lange pagina die gaat over één onderwerp. Het zijn vaak ‘Alles wat je moet weten over’-pagina’s die de omvang hebben van een boek of magazine. Zorg daarbij voor veel plaatjes, video’s, checklists en andere leuke content om het visueel aantrekkelijk te houden. Werk ook met veel links naar interne en externe pagina’s. Linkbuilding is namelijk essentieel in je content marketing strategie! Tot slot is ook een goede navigatie, in de vorm van een inhoudsopgave, raadzaam. Benieuwd naar een aantal goede voorbeelden? HubSpot heeft een blog voor jullie geschreven over pillar pages met hierin pakkende voorbeelden.
b) Long reads
Een blog van 3-6 A4’tjes wordt ook wel een long read genoemd. Wederom duik je in één onderwerp waarover je veel informatie deelt met de lezer. Ook hier gebruik je weer links naar andere blogs en zorg je voor andere aantrekkelijke elementen.
c) Short reads
Dit zijn korte blogs van ongeveer 1 A4’tje. Het kan bijvoorbeeld een extract of samenvatting zijn van een long read. Maar ook zie ik regelmatig dat een short read een verdieping is van een bericht op LinkedIn of van een artikel dat op een andere site te lezen is.
d) Snackable content
Tot slot is snackable content een echte must. E-books, whitepapers, infographics, video’s, Quickscans, calculators en visuele elementen; het zijn allemaal voorbeelden van snackable content. Ze vormen een wezenlijk onderdeel in je content marketing strategie en je verdient bonuspunten van Google als je dergelijke content beschikbaar stelt op je site.
De laatste stap in een succesvolle content marketing strategie is een content canon. Zie het als een woordenboek of een kennisbank waarin je de belangrijkste zoekwoorden stuk voor stuk behandelt. Een voorbeeld van een content canon waar ik zelf erg trots op ben is dat van Mettom. Zij hebben vele HR termen (de belangrijkste zoekwoorden voor hun doelgroep) opgepakt en per term een korte uitleg gegeven op een aparte pagina. Hier vind je het content canon van Mettom.
"Een content canon is zo belangrijk, omdat het je helpt de hoogste positie in Google te behalen."
Als je het namelijk goed doet zal Google jouw content canon in de vorm van een snippet bovenaan de pagina plaatsen. Hiermee kun je alle concurrentie achter je laten en dus een grote voorsprong krijgen.
Je hebt nu voldoende input om aan de slag te gaan met een doeltreffende contentstrategie. Toch heb ik nog wat tips die ik je niet wil onthouden.
Natuurlijk zijn er nog veel meer tips die ik graag met jullie zou delen. Mocht je het prettig vinden om samen verder te leren over dit onderwerp, dan is de Content Marketing Strategie workshop misschien iets voor jou. Verder is het boek ‘Schrijven voor SEO in 60 minuten’ een aanrader. De titel zegt het al; in 60 minuten leer je veel handige tips die je verder helpen. Succes!
© Anno1982 2024. Alle rechten voorbehouden.