Plan vrijblijvend een afspraak! 👍

Blog Layout

Bedrijf stoppen checklist: 10 essentiële stappen

René de Jong • 19 december 2023
bedrijf stoppen

Als het besluit eenmaal gevallen is dat je wilt of moet stoppen met je eigen bedrijf komt er opeens ontzettend veel op je af. Er moet veel worden geregeld en in al die werkzaamheden kun je best eens iets vergeten. We delen daarom een praktische checklist voor het stoppen met je eigen bedrijf met je, opgedeeld in tien heldere stappen. Nu zijn er misschien nog opties om je bedrijf (gedeeltelijk) te verkopen. In dat geval is dit blog minder zinvol, want in dit blog staan we vooral stil bij een situatie zonder verkoop. Denk je toch aan een verkoop, lees dan vooral ons blog over de volgende stappen richting een exit strategie.


Waarom stoppen met je eigen bedrijf?

Met je eigen bedrijf stoppen kan een vrijwillige of noodgedwongen keuze zijn. Wellicht wil je stoppen met het bedrijf omdat je de pensioengerechtigde leeftijd hebt bereikt of omdat je simpelweg toe bent aan een nieuwe uitdaging. Maar het kan ook zijn dat je het bedrijf moet stoppen vanwege gezondheidsproblemen, financiële problemen of een gedaald vertrouwen in de klandizie ten opzichte van de veranderende economie. Ook zien we momenteel dat veel bedrijven geen ondersteuning meer krijgen van regelingen die tijdens de coronacrisis in het leven zijn geroepen en dat het op eigen kracht helaas niet meer lukt om er weer bovenop te komen.


"Om welke reden het besluit van bedrijfsbeëindiging ook tot stand is gekomen, je wilt natuurlijk wel alles zo netjes mogelijk afronden. Volg daarom naar aanleiding van jouw rechtsvorm een helder stappenplan, zodat je geen essentiële stappen zal vergeten."

 

Welke rechtsvorm is mijn bedrijf?

Welke rechtsvorm jouw bedrijf is, is van invloed op hetgeen je moet regelen bij een bedrijfsbeëindiging. Stoppen met een bedrijf met personeel zal er bijvoorbeeld anders uitzien dan stoppen met een bedrijf dat geen personeel in dienst heeft. We bespreken daarom de hoofdzaken die bij de verschillende rechtsvormen komen kijken.


Besloten vennootschap (bv)

Als besloten vennootschap moet je een aantal dingen goed regelen als je met het bedrijf gaat stoppen. Allereerst is het zaak om de besloten vennootschap te laten ontbinden. Ook krijg je als bv te maken met de vennootschapsbelasting. Hiermee dien je dus af te rekenen als je de bv stopzet. Om de stop van het bedrijf definitief te maken schrijf je de bv uit bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.


Eenmanszaak (zzp)

Bij het stoppen met een bedrijf als zzp’er heb je niet te maken met meerdere eigenaren en kun je het bedrijf daarom eenvoudig uitschrijven bij de KVK. Hierna kun je fiscaal afrekenen met de Belastingdienst, zodat je niet hoeft te stoppen met een bedrijf met schuld. Houd er wel rekening mee dat je dus ook alle openstaande facturen hebt betaald voordat het bedrijf stopt. Om te weten waar je als eigenaar aan toe bent is het goed om te controleren wat er wijzigt voor jouw eigen aansprakelijkheid.


Commanditaire vennootschap (cv)

Als je een cv hebt en deze wilt beëindigen bestaat er geen half werk. Stop jij zelf met de commanditaire vennootschap, dan dienen alle vennoten ook op te zeggen. Vervolgens krijg je ook bij een cv weer te maken met de uitschrijving bij het KVK Handelsregister. Je rekent af met de Belastingdienst en zorgt ervoor dat de administratie tot in de puntjes is afgehandeld.


Vennootschap onder firma (vof)

Stoppen met het bedrijf als vof komt gedeeltelijk overeen met het proces van een bv beëindigen. Als eerste is het belangrijk om de vof te ontbinden, waarna je de stop van de vof kunt aangeven bij het KVK Handelsregister. Na het afrekenen met de Belastingdienst is de vof officieel gestopt. Wel wordt het aangeraden om het administratiewerk voor langere tijd te bewaren – meestal voor minimaal zeven jaar.


Maatschap

Net als bij de voorgaande rechtsvorm, zal een maatschap eerst ontbonden moeten worden alvorens deze opgeheven kan worden. Bij het stoppen van een maatschap is het goed om extra scherp te zijn op de financiële wijzigingen en gevolgen voor jou persoonlijk. Vind je het lastig om dit te overzien, schakel hier dan zeker een professional voor in. Check wat je allemaal op moet zeggen en rond alles weer netjes af met de Belastingdienst.


Stichting

Een stichting opheffen kan er op twee manieren uitzien. Is de stichting géén onderneming, dan volstaat het controleren van het vermogen van de stichting en een uitschrijving bij het Handelsregister. Maar is de stichting eveneens een onderneming, dan dien je na deze stappen ook de openstaande btw en (optioneel) de vennootschapsbelasting te voldoen.


Vereniging

Een vereniging draait vaak dankzij de inzet van vele mensen. Als je wilt stoppen met een vereniging krijgen de leden daarom doorgaans de mogelijkheid om te stemmen over het ontbinden van de vereniging. Ook hier zal de vereniging moeten worden uitgeschreven bij het Handelsregister. Net als bij een stichting kan de vereniging eveneens een onderneming zijn. In dat geval heb je te maken met het stoppen van een bedrijf met personeel en dient het personeel geïnformeerd te worden. Daarna reken je af met de btw.


Stoppen met bedrijf checklist: de 10 stappen

Ondanks dat iedere rechtsvorm dus vraagt om een eigen benadering is er toch een checklist die je voor ieder bedrijf kunt volgen als je gaat stoppen met je eigen bedrijf. Volg de tien essentiële stappen van deze ‘stoppen met bedrijf checklist’ om zeker te stellen dat je geen belangrijke acties vergeet.

  1. Onderzoek een (gedeeltelijke) verkoop
  2. Inventariseer de fiscale en financiële gevolgen
  3. Bepaal wat te doen met het personeel (of laat hen het overnemen)
  4. Bepaal wat te doen met klanten/leveranciers (of laat hen het overnemen)
  5. Ontbind het bedrijf (als er geen andere optie is)
  6. Schrijf het bedrijf uit bij het Handelsregister
  7. Handel zaken af met de Belastingdienst
  8. Beëindig alle overeenkomsten en afspraken met derden
  9. Borg de administratie
  10. Stem je stappenplan af met een specialist


Hieronder een toelichting per onderdeel:


1. Onderzoek een (gedeeltelijke) verkoop

Stoppen met je eigen bedrijf betekent niet altijd dat het bedrijf geen toekomst meer heeft. Je bedrijf verkopen of gedeeltelijk verkopen kan ook een hele interessante stap zijn. Doe daarom goed onderzoek naar jouw mogelijkheden, laat de ondernemingswaarde berekenen door een gespecialiseerde externe partij en inventariseer de interesse van potentiële kopers. Wie weet blaast een investeerder dan binnenkort wel nieuw leven in jouw bedrijf, waar de zorgen voor jou als oprichter wegvallen. Is de conclusie dat een bedrijfsverkoop geen optie is, dan kun je natuurlijk altijd nog voor een definitieve stop van het bedrijf kiezen.


bedrijf verkopen

2. Inventariseer de fiscale en financiële gevolgen

Als je je bedrijf verkoopt of stopt krijg je te maken met veel fiscale en financiële gevolgen. Inventariseer deze daarom nauwkeurig en onderzoek van welke voordelen, zoals stakingswinst, je gebruik kunt maken. Daarnaast is het mogelijk dat je recht hebt op een (tijdelijke) uitkering, bijvoorbeeld als je het bedrijf bent begonnen vanuit een WW-uitkering. Onderzoek goed of je recht hebt op een uitkering vóórdat je het bedrijf uitschrijft. Kijk ook goed naar de belastingen waarmee je nog af moet rekenen.


3. Bepaal wat te doen met het personeel (of laat hen het overnemen)

Zolang je geen eenmanszaak hebt zul je te maken hebben met personeel. Natuurlijk is het belangrijk om het personeel te informeren over jouw uitstap uit het bedrijf en de toekomstplannen voor het bedrijf (stop of overname). Denk je dat er gekwalificeerd personeel aanwezig is om het bedrijf over te kunnen nemen, dan kun je deze optie ook met hen bespreken. Deze vorm van bedrijfsovername staat ook wel bekend als Management Buyin. Verkoop je het bedrijf aan een externe partij, laat dan goed vastleggen wat er gaat gebeuren met het personeel.


4. Bepaal wat te doen met klanten/leveranciers (of laat hen het overnemen)

Informeer klanten en leveranciers op verschillende manieren dat je stopt met je bedrijf. Stuur bijvoorbeeld een nieuwsbericht uit via de mail, plaats een bericht op de website en bespreek het persoonlijk met de vaste klanten en leveranciers uit het bestand. Zo voorkom je dat partijen zich maandenlang afvragen waarom reactie uitblijft en het bedrijf opeens van de aardbodem verdwenen lijkt te zijn. Zijn er klanten of leveranciers bij die verder willen groeien in de sector, dan zit er misschien zelfs nog wel een geschikte overnamepartij tussen!


5. Ontbind het bedrijf (als er geen andere optie is)

Is er geen enkele andere mogelijkheid dan het definitief stoppen van het bedrijf, omdat het bedrijf niet voldoende waarde blijkt te hebben voor een overname of omdat dit de wens van jou als ondernemer niet is? Ontbind dan het bedrijf om de stop in gang te zetten.


6. Schrijf het bedrijf uit bij het Handelsregister

Het bedrijf is pas gestopt als deze uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel is gehaald. Je dient je hier dus voor uit te schrijven met het bedrijf dat je beëindigt, zodat de KVK ook weet dat het bedrijf niet meer actief is. Je zult daarna niet meer mee worden genomen in correspondentie vanuit het Handelsregister en jouw uitschrijving wordt direct gecommuniceerd met de Belastingdienst.


7. Handel zaken af met de Belastingdienst

Het laatste dat je wilt is maanden of jaren na het stoppen van je bedrijf nog onafgeronde zaken met de Belastingdienst hebben. Handel daarom alle zaken die je nog open hebt staan bij de Belastingdienst tijdig af, zodat je later niet in de problemen komt. Na de uitschrijving zul je namelijk nog wel de laatste belastingaangiftes moeten doen, zoals de omzetbelasting en de inkomstenbelasting (of vennootschapsbelasting). Als je gebruik wilt maken van stakingswinst, laat deze dan door een adviseur of gespecialiseerde boekhouder berekenen in deze stap.


8. Beëindig alle overeenkomsten en afspraken met derden

Als bedrijf heb je vaak meer overeenkomsten, contracten en afspraken lopen dan je denkt. Zet daarom alles goed op een rijtje, zorg ervoor dat zakelijke abonnementen en contracten worden opgezegd en voorkom daarmee dat kosten onnodig lang door blijven lopen na de stop van het bedrijf. Neem in deze stap ook het stopzetten van verzekeringen van het bedrijf mee.


9. Borg de administratie

Rond alle administratie netjes af en creëer vervolgens een veilige (eventuele online) plek om deze administratie te borgen. Papierwerk zoals aangiften en bonnen van aangeschafte werkmiddelen kun je namelijk nog wel eens nodig hebben in de opvolgende jaren. Bewaar de administratie minimaal zeven jaar op een plek waar je alles gemakkelijk terug kunt vinden. Is er sprake van onroerend goed dat op naam van jouw bedrijf heeft gestaan? Bewaar deze administratie dan voor zeker tien jaar. Houd goed in je achterhoofd dat je de administratie pas aan het eind van het belastingjaar afrondt, ook als je het bedrijf al stopt in februari.


10. Stem je stappenplan af met een specialist

Ieder bedrijf is anders. Ga daarom op zoek naar een specialist die jou kan helpen met overnameadvies of bij het stoppen van jouw bedrijf. Stem je stappenplan met deze specialist af om zeker te stellen dat het stappenplan alle essentiële stappen voor jouw exit dekt. Dit kan bijvoorbeeld een bedrijfsovernamespecialist zijn.


Hulp nodig bij je bedrijfsexit?

Weet jij nog niet precies wat jouw ideale bedrijfsexit is en wil je graag eens sparren over alle opties die jij hebt met betrekking tot een exit strategie? Dan kun je altijd terecht bij onze eigen bedrijfsovername specialisten. Er zijn namelijk nogal wat opties! En dan is het heel moeilijk om te besluiten wat jij het beste kunt doen met ‘jouw kindje’ waarin jij jarenlang hart en ziel gestoken hebt. We luisteren graag naar jouw wensen, persoonlijke doelstellingen en duiken samen met jou dieper in het bedrijf, de bedrijfswaarde en mogelijke investeerders. Zo stellen we in overleg met jou een passende exit strategie op; of het nu gaat om een (gedeeltelijke) bedrijfsverkoop of toch een definitieve stop. De koffie staat bij Anno1982 altijd klaar. Welke bedrijfsexit streef jij na?

Kennis

arr multiple
door René de Jong 30 maart 2025
Wat is Annual Recurring Revenue Multiple en hoe bereken je de ARR van jouw bedrijf? We leggen het je uit in dit artikel.
drag along tag along
door René de Jong 17 maart 2025
Wat is een drag along en tag along regeling en waar moet je op letten bij het opstellen van deze regeling? Je leest het in dit artikel.
webshop verkopen
door René de Jong 4 februari 2025
Waar moet je rekening mee houden wanneer je jouw webshop gaat verkopen en hoe bepaal je de waarde van jouw webwinkel? Je leest het op deze pagina.
purchase price allocation
door René de Jong 4 februari 2025
Wat is Purchase Price Allocation en wanneer heb je een PPA nodig bij een bedrijfsovername? Je leest het in dit artikel.
leveraged finance
door René de Jong 20 januari 2025
Wat is leveraged finance, hoe werkt hefboomfinanciering en wat zijn de voordelen hiervan? We vertellen het je in dit artikel.
equity bridge
door René de Jong 20 december 2024
Wat is een equity bridge en wanneer zet je een equity bridge in bij jouw bedrijfsverkoop? In dit artikel lees je alles over de equity bridge.
investeringsmaatschappij
door René de Jong 9 december 2024
Wat is een investeringsmaatschappij en welke rol kan deze spelen bij een bedrijfsovername? We vertellen het je in dit artikel.
activa passiva transactie
door René de Jong 5 november 2024
Wat is een activa passiva transactie, wanneer gebruik je een activa passiva transactie en wat zijn de voor en nadelen hiervan? Je leest het hier.
koopovereenkomst bedrijf
door René de Jong 22 oktober 2024
Wat is een koopovereenkomst bedrijf en hoe ziet een koopovereenkomst bij een bedrijfsovername eruit? Je leest het in dit artikel.
STAK
door René de Jong 23 september 2024
Wat is een STAK, waar gebruik je een stichting administratiekantoor voor en waarom zou je kiezen voor een STAK? We vertellen het je in dit artikel.
Meer posts
Share by: