Bij het verkopen van je bedrijf is het niet vreemd dat je hulptroepen inschakelt. In je zoektocht naar merger and acquisition services zal je al snel merken dat je vele opties hebt. Veel partijen pretenderen gespecialiseerd te zijn in bedrijfsovername advies. Onze tip: stel een dealteam samen waarin je verschillende specialisten samen brengt! Want bij een bedrijfsverkoop komt er veel op je af.
Ben je van plan je bedrijf te verkopen of een bedrijf over te nemen?
Merger & Acquisition services (M&A services) verwijzen naar de diensten die worden aangeboden bij het proces van het samenvoegen (merger) en het overnemen (acquisition) van bedrijven.
Je financiële, juridische én commerciële talenten worden extreem op de proef gesteld tijdens een Mergers & Acquisition proces. Vaak heb je namelijk te maken met een professionele koper die al vele malen met het bijltje heeft gehakt, terwijl het voor jou waarschijnlijk de eerste keer is. Ga niet de ring in met het idee dat je genoeg kennis hebt om ‘je tegenstander’ voldoende weerstand te bieden, want voordat je het weet lig je knock-out op de grond. En zelfs al heb je al eens eerder je bedrijf verkocht, het blijft raadzaam om je bij te laten staan door professionals die je in dit proces met raad en daad kunnen bijstaan.
Merger and acquistion services werken eigenlijk net als bij de aan- of verkoop van een huis. Ook hier val je terug op mensen zoals een makelaar, hypotheekadviseur, taxateur of bouwkundig specialist. Niet alleen geeft het je ruimte om met mensen te sparren. Ook voorkom je dat emoties de overhand nemen, of dat je een deal tekent die ondermaats is en waarbij jij aan het kortste eind trekt. Idealiter bestaat jouw dealteam uit een drietal specialisten. Een accountant, een jurist en een specialist op het gebied van mergers and acquisitions (M&A). Benieuwd wat al deze personen doen?
Je account kan helpen met het geven van een indicatieve waardebepaling van het bedrijf en het opstellen van onmisbare financiële informatie, zoals jaarrekeningen, tussentijdse rapportages, een financiële begroting, etc. Vanzelfsprekend moet jij de contouren van het business plan schetsen, maar laat vooral een account je financiële plan toetsten en vaststellen dat er geen fouten in zitten. In veel gevallen zal je merken dat bij een bedrijfsovername namelijk extreem gefocust wordt op cijfers. Ze zetten een batterij Excel-ridders aan het werk en zullen veel vragen stellen tijdens hun eerste analyse richting het Non Binding Offer en ook tijdens het Due Diligence onderzoek.
De tweede belangrijke persoon die onmisbare merger and acquisition services biedt is de jurist. Hij speelt namelijk een belangrijke rol speelt bij het toetsen van alle transactiedocumentatie. Ook kan het verstandig zijn om een jurist voorafgaand aan de verkoop van je bedrijf een toets te laten doen op al je contracten. Dit voorkomt verrassingen tijdens het due diligence onderzoek van de koper. Daarnaast is het van groot belang dat je de jurist inschakelt voor het toetsen van het Non Binding Offer, de Letter of Intent en de uiteindelijke Share Purchase Agreement. Laat je bij voorkeur bijstaan door een jurist die bekent is met fusies en overnames.
Een valkuil is dat je een jurist aanhaakt die je al jaren helpt met allerlei contracten en procedures, maar die niet veel ervaring heeft met de verkoop van een bedrijf. Zij stellen zich vaak te hard en rechtlijnig op in juridische discussies met de koper. Hierdoor wordt niet alleen de sfeer tussen verkoper en koper onnodig verslechterd, maar het kan zelfs de doorgang van de deal in gevaar brengen. Ik herhaal mezelf als ik stel dat een koper vaak wel een doorgewinterde specialist aan boord heeft. Het gaat erom dat jouw jurist samen met de jurist van de koper de juiste balans kan aanbrengen in het verkoopcontract en bijvoorbeeld begrijpt wat gebruikelijke of juist ongebruikelijke voorwaarden en garanties zijn.
Tot slot is het slim om een bedrijfsovername specialist aan te haken. Deze persoon staat jou met raad en daad bij gedurende het gehele verkoopproces, vanaf de voorbereiding tot en met de closing als de handtekeningen zijn gezet. Hij helpt jou met het scherp krijgen van jouw exit strategie en het vinden van de ideale verkoper. De M&A adviseur helpt jou met het treffen van de nodige voorbereidingen, stelt de verkoopbrochure (lees: het investment memorandum) op, helpt met het financieel plan, benadert potentiële kopers, haalt samen met jou het maximale uit de onderhandelingen, en zorgt ervoor dat het verkoopproces zo soepel mogelijk en conform de planning verloopt. Stap voor stap zal deze specialist je door het verkoopproces begeleiden en als jouw woordvoerder naar buiten toe treden. Laat alle communicatie via deze persoon verlopen, want een potentiële koper zal altijd proberen via de achterdeur toch wat te regelen. Voordat je het weet doe je toezeggingen die ertoe leiden dat je uiteindelijk niet de beste deal uit het vuur sleept.
Daarnaast kunnen tijdens de onderhandelingsfase, de due diligence fase, en het opstellen van de transactiedocumentatie hoogoplopende discussies ontstaan. In veel gevallen moet jij na closing nog door met een koper en intensieve discussies dragen niet bij aan een constructieve sfeer. Laat je adviseur dan maar soms de bad-guy zijn als het moet, om voor jou de beste deal te realiseren. Kun jij achterover zitten, dat zeker niet? Want uiteindelijk moet jij de keuzes maken. De adviezen van je accountant, jurist en M&A specialist zullen daarbij helpen.
Nu denk je misschien: maar wat gaat me dat advies rondom mijn bedrijfsovername allemaal wel niet kosten? Ons advies; probeer slimme afspraken te maken met je adviseurs. Op basis van een ‘uurtje, factuurtje’ kun je vaak de grip op de kosten verliezen. Zeker als het verkoopproces langer duurt dan in eerste instantie verwacht komt dit nog wel eens voor. Probeer dus met je accountant en jurist afgebakende opdrachten op basis van een vaste prijs af te spreken. Denk aan een vaste prijs voor de review van het NBO, het opstellen van de transactiedocumentatie, en het begeleiden van het DD-onderzoek.
Veel M&A adviseurs zullen dit minder graag doen. Een traject is vooraf bijna niet te begroten. Afhankelijk van het animo, de omvang van het DD, de complexiteit van de deal, en de gebruikelijke verrassingen onderweg, kan een verkooptraject al snel veel meer tijd kosten dan oorspronkelijk begroot. Een slimme manier om dit op te lossen is om bijvoorbeeld een vast bedrag per maand af te spreken voor de begeleiding, ongeacht de werkelijke tijdsbesteding. Daarnaast spreek je een success fee af die uitsluitend wordt uitbetaald op het moment dat je bedrijf ook daadwerkelijk verkocht wordt. Dit is vaak een percentage over de verkoopprijs variërend tussen ongeveer 4% (bij kleinere organisaties) tot 1% (bij grote deals). Hiermee snijdt het mes aan twee kanten. Allereerst motiveert dit de M&A adviseur om een zo hoog mogelijke prijs voor jouw bedrijf te krijgen, en ten tweede betaal je slechts een basisbedrag als het niet lukt om je bedrijf te verkopen.
© Anno1982 2024. Alle rechten voorbehouden.