Als je dit leest dan ben je als ondernemer waarschijnlijk klaar voor de volgende stap. Helaas is het allemaal niet zo eenvoudig. Een bord in de voortuin zetten met de tekst ‘bedrijfsopvolger gezocht’ volstaat bijvoorbeeld absoluut niet. Maar hoe kun je dan toch slim je bedrijf verkopen? En wat moet je allemaal regelen als je een bedrijfsopvolger aanhaalt? Die vragen beantwoorden we in deze blog.
Om antwoord te geven op deze vraag is het goed om te weten dat er veel verschillende soorten kopers zijn. Als er een bedrijfsopvolger wordt gezocht zijn er grofweg vier categorieën te onderscheiden:
1) Strategische koper – Deze partij haalt synergievoordeel uit de bedrijfsovername doordat producten, diensten of expertise in bepaalde markten elkaar kunnen versterken. Hierbij geldt dat een samenvoeging van bedrijven tot een situatie kan leiden waar 1+1 drie is.
2) Financiële koper – Deze partij is op zoek naar financieel rendement. Ze hebben (mogelijk) nog geen bedrijf in hun portfolio waarmee synergievoordeel ontstaat. Wel zoeken ze naar stabiele bedrijven die te koop worden aangeboden en voor dit rendement kunnen gaan zorgen.
3) Management Buy In of Buy Out (MBI / MBO) – Het gaat hier vaak om medewerkers óf (oud-)ondernemers die graag jouw aandelen overnemen. Ze kopen zich, soms stap voor stap, in en worden zo het nieuwe gezicht van het bedrijf.
4) Concurrent, klant of leverancier – Deze groep is redelijk divers en ziet net als de eerste groep vaak schaalvoordelen. Een klant haalt met de bedrijfsovername bepaalde kennis in huis, een concurrent elimineert een concurrent én vergroot marktaandeel en een leverancier ziet synergievoordelen.
Als je een bedrijfsopvolger gaat regelen is het goed om te bepalen welke type kopers jou wel en niet aanspreken. Dit begint met het inzichtelijk maken van deze partijen. Ga vooral niet met hagel schieten, maar ga de pijlen richten op kansrijke bedrijfsopvolgers. Dit doe je middels een doordachte exit strategie, waarin je stap voor stap richting jouw ideale exit werkt.
Ga je op zoek naar een bedrijfsopvolger buiten het bedrijf? Dan kom je dus vaak uit bij een strategische of financiële koper. Denk in het eerste geval bijvoorbeeld aan Private Equity bedrijven. Deze partijen zijn continu op zoek naar bedrijven die te koop worden aangeboden. Bij de waardebepaling van jouw bedrijf heeft een strategische koper dan ook vaak meer geld over voor de uiteindelijke deal. Ze hebben het eerder geschetste 1+1=3 scenario op het netvlies staan en weten dat ze hiervoor in de buidel moeten tasten. Toch is het goed om te beseffen dat een deal uit meer bestaat dan alleen maar de enterprise value. Een rits aan voorwaarden, garanties, beperkingen en een lange earn out zijn ook vaak van toepassing. Daarnaast is het de vraag wat er over blijft van de naam en van het werkplezier onder het personeel. Een strategische koper is vaak op ‘overnamejacht’ en wil met een buy-and-build strategie snel groeien. Een financiële koper wordt nog wel eens gekenmerkt door meer rust en focus op rendement. Groei is belangrijk, maar dan wel door personeel te behouden en te werken met een langetermijnvisie. Niet met een visie voor snelle verkoop.
Het is natuurlijk ideaal als jouw bedrijfsopvolger vanuit een interne situatie naar voren komt. Vaak begint dit al jaren voorafgaand aan een exit. Veel medewerkers zijn namelijk niet zomaar in staat jou uit te kopen, omdat ze de financiële middelen niet hebben of het risico te groot vinden. Dit kun je voorkomen door medewerkers – bijvoorbeeld in de vorm van een SAR – al vroeg te laten deelnemen aan het bedrijfssucces. Zo bouwen ze beetje bij beetje het kapitaal op dat nodig is, voor jouw bedrijf ter overname aangeboden wordt. Het voordeel: Je kunt er zelfs voor kiezen om een deel van je aandelen gewoon te houden en jaarlijks dividend op te strijken. Je stapt daarmee uit de dagelijks operatie, hebt je schaapjes op het droge én ontvangt jaarlijks een fijn bedrag.
Het mag duidelijk zijn dat er veel bij komt kijken als je op zoek gaat naar een bedrijfsopvolger. Van het voorbereiden van alle verkoopdocumentatie en het maken van een financieel plan, tot het vinden van de juiste koper; het ter overname aanbieden van een bedrijf kost veel tijd. Daarnaast vraagt het specifieke kennis. Je kunt je bedrijf immers maar één keer verkopen.
Vanuit Anno1982 hebben we een buyers-list met honderden partijen die open staan voor een bedrijfsovername. We kunnen je op die manier verbinden met de juiste mensen. Het is vooraf wel zinvol om te weten waar een bedrijfsopvolger naar kijkt bij de overname van jouw bedrijf. Download ons e-book hieronder, zodat we je hierbij kunnen helpen. Mocht je daarna nog vragen hebben? Laten we dan vrijblijvend een kop koffie doen!
© Anno1982 2024. Alle rechten voorbehouden.