Of je de sprong in het diepe waagt om te gaan ondernemen, je markt wilt uitbreiden of besluit om je bedrijf te gaan verkopen. In alle gevallen is branche-informatie enorm waardevol. Het geeft inzicht in de laatste trends en ontwikkelingen binnen jouw markt, zodat je goed in kunt spelen op deze onderwerpen. In dit blog duiken beantwoorden we de vraag wat een branche eigenlijk is, waarom het zo belangrijk is bij een bedrijfsovername en hoe je binnen no-time de juiste branche-informatie kunt vinden.
Jij hebt besloten een bepaald product of een bepaalde dienst aan te gaan bieden. Dit doe je in de meeste gevallen door te concurreren op een markt vol met ondernemers die (in)direct hetzelfde aanbieden. Deze markt zal tot een branche behoren.
"Een branche is namelijk een overkoepelende term voor alle bedrijven die zich bezighouden met één bepaalde soort diensten of producten. Termen die ook wel gebruikt worden om een branche aan te geven zijn bedrijfstak of sector."
De bekendere branches zijn bijvoorbeeld de bouw, de zorg, de horeca, de ICT of de telecom. In vele gevallen is er een vereniging gekoppeld aan de branche. Alle ondernemers binnen die branche kunnen zich hier dan bij aansluiten om te netwerken, advies in te winnen, voorbeelden van zakelijke documenten te verkrijgen of inkoopadresjes te vinden.
Het verzamelen van branche-informatie helpt op verschillende manieren om succesvol je bedrijf te verkopen of een bedrijfsfinanciering op te halen. Allereerst is het informatie die je kunt gebruiken bij het uitwerken van een informatiememorandum. Het is namelijk waardevol om een koper of investeerder inzicht te geven in de trends en de ontwikkelingen, maar ook om de Total Addressable Market (TAM) én jouw marktaandeel inzichtelijk te maken. De vraag ‘hoeveel is mijn bedrijf waard?’ hangt namelijk samen met de TAM. Zeker als je gebruik maakt van de DCF-methode, dan onderbouwd branche-informatie jouw aannames en verwachtingen.
Ook wordt branche-informatie gebruikt bij de uitwerking van een groeistrategie of buy-and-build strategie. Veel private equity partijen zullen waarschijnlijk zelf hun huiswerk doen en het helpt als ook jij ingelezen bent. Het geeft een koper of investeerder vertrouwen en comfort als je laat blijken jouw branche goed te kennen.
Om voldoende branche-informatie te verzamelen kun je naar verschillende bronnen kijken. De Kamer van Koophandel bijvoorbeeld, kan jou vanuit het Handelsregister financiële gegevens van vergelijkbare ondernemingen verstrekken. Als je op zoek bent naar meer informatie over de omzet van de branche waarin je actief zult gaan participeren, dan is het ook zeker een idee om eens een kijkje te nemen bij de branchewijzer van het Ondernemersplein.
"Voor informatie over de TAM gebruiken wij zelf altijd LinkedIN Sales Navigator. Hiermee kun je eenvoudig maken hoeveel bedrijven actief zijn in een specifieke branche. Verder is het CBS (het Centraal Bureau voor Statistiek) vanzelfsprekend hét walhalla als het gaat om branche-informatie."
Als we kijken naar bedrijfsovernames dan helpt Brookz om cijfers en trends per branche inzichtelijk te maken. Zij publiceren bijvoorbeeld ieder half jaar een overzicht van de EBITDA multiples per sector. Hieronder volgt een recent overzicht.
Er zijn ook externe aanbieders van branche-informatie de we je kunnen aanbevelen. Neem bijvoorbeeld Statista voor een zeer brede set aan informatie of Gartner met specifieke branche-informatie voor de informatietechnologie-sector. Maar ook bedrijfsovername specialisten kunnen je voorzien van de nodige kennis en data. Zo hebben wij specifieke pagina’s gebouwd met branche-informatie voor:
- Softwarebedrijf verkopen (SaaS)
- IT Consultancy bedrijf verkopen
Samengevat is het ons advies om zoveel mogelijk informatie te bundelen vanuit al deze bronnen. Ook in het kader van een succesvolle exit strategie of investeringstraject kan dit van waarde zijn.
Er zijn onwijs veel verschillende branches. Een aantal bekende branches hebben we hierboven al even benoemd, maar er zijn er natuurlijk meer. Want wat dacht je van de industriebranche, het stukje onroerend goed of de non-profit organisaties? Daarnaast zien we ook de opleidingen, oftewel de branche onderwijs & training, steeds verder integreren in de Nederlandse zakenwereld. We hebben het dan over cultuur & sport, de agrosector en de energiesector. Deze branches zijn voor veel mensen enigszins ontastbaar, maar zeker niet minder belangrijk. De snelst groeiende branches van de laatste jaren zijn de zakelijke en persoonlijke dienstverlening, de horeca, de detailhandel, de zorg en de bouw.
Bekijk een completer overzicht op de site van de KvK, namelijk https://ondernemersplein.kvk.nl/branche-informatie/ .
Het mag duidelijk zijn dat brancheonderzoek uitvoeren erg belangrijk is. Want; zonder informatie geen kennis. Nadat je wat meer branche-informatie hebt ingewonnen door te kijken naar de trends en ontwikkelingen, kun je ook je doelgroep inzetten om meer informatie te verzamelen. Bevraag je klanten, prospects of laat een externe partij brancheonderzoek doen. Want wat is de pijn van jouw doelgroep eigenlijk? Wie zijn je droomklanten? Hoe kan je hen vinden en hoe vinden zij jou vice versa? Ook concurrenten laten hier vaak al veel van zien. Het is dan ook verstandig om een concurrentieanalyse op te nemen in het marktonderzoek. Zelf werken we tijdens een bedrijfsovername advies-traject altijd een concurrentiekwadrant uit om duidelijk te maken waar het onderscheidende vermogen van jouw bedrijf zich bevindt. Een aanrader!
Uiteindelijk draagt al deze informatie bij aan het uitwerken van een volledig ondernemingsplan of informatiememorandum, inclusief financieel plan. Heb je daar hulp bij nodig? Schroom dan niet een afspraak met ons in te plannen!
© Anno1982 2024. Alle rechten voorbehouden.